Koska vierivä kivi ei sammaloidu ja kaikkea kannattaa
kokeilla kerran, niin viime talvena kokeilin kaupan kassan hommia. Äitini oli
kaupassa ikänsä töissä ja luulin siten olevani geneettisesti valmis samaan
työhön. Ajattelin, että mitäs siinä muuta kuin että vetää tavarat säteen läpi
eikä tarvitse muistaa edes hintoja kuten silloin, kun lukiolaisena tienasin
taskurahoja Kaivokselan K-valinta Karhussa. Nyt siis perehdyin huolellisesti
esimateriaaliin netissä, suoritin ikärajapassin, opettelin korttipäätteen
käytön ja muistin, että ohjeena on: hymyile aina! Opiskelin haastavien asiakastilanteiden
hoitamista, netissä. Yritin opiskella Veikkauksen pelit. Netissä. Viimein olin
valmis perehdytyspäivään. Jännittävää!
Perehdytyspaikkana oli oma kotikauppani, tuttuakin tutumpi.
Mutta miten erilaista oli mennä sinne työntekijänä, päästä henkilöstön
tiloihin, saada pukukaappi ja työasu. Itseäni vuosia palvellut henkilökunta
otti mukavasti vastaan. Ja sitten ei muuta kuin kiivetä kassatuolille,
perehdyttäjä turvallisesti vieressä.
Eihän se kassakone nyt niin monimutkainen ole, siinä on melkein
kaikki toiminnot valmiina, mutta jännitys aiheutti kaiketi sen että oli vaikea
muistaa eri toimintoja. Ja lukupääte ottaa tuotteen helposti useamman kerran
jos käsi ei ole vakaa tavaraa vedettäessä. Virhekuitti on monimutkainen tehdä.
Lisäksi tulee pullokuitit, Veikkauksen pelimyyntikuitit, S-pankin toiminnot,
uudet mobiiliajokortit ja modernit asiakastarjoukset, jotka ovat asiakkaan
puhelimessa. HUH! Unohdin myös perustoimintoja, joita on esimerkiksi
tavaranpakkauslinjan väliportti. Jos sitä ei siirrä niin menevät asiakkaiden ostokset
sekaisin. Muistin ikärajatarkistukset, mutta sen kaksi kertaa kun kysyin
paperit mielestäni alle 30-vuotiaan näköiseltä asiakkaalta, niin siitä
loukkaantui ensin asiakas ja sitten koko jono. Pitää vahtia, että alaikäisille
tai päihtyneille ei toimiteta alkoholia tai tupakkatuotteita. En tiennyt, että
alle 18-vuotias ei saa ostaa edes sytkäriä. Pelimyynnissä pitää huomioida
mahdollinen rahanpesu ja vahtia että pelialueella ei oleskele alaikäisiä. Jos
kauppa menettää myyntioikeudet sen takia että kassanhoitaja ei ole kehdannut
kysyä papereita, niin siitä joutuu kassaparka itse korvausvastuuseen.
Mutta se mikä päätti kassaurani yhteen päivään, oli
Veikkauksen pelit ja pelikone. Kun olen niitä aina inhonnut. Inhoan sitä, että asiakasjonossa
luulee ottaneensa lyhyen jonon, kunnes edellinen asiakas vetää sentin nipun
pelitositteita esiin. Tarkistuksessa menee aikaa. Toinen luettelee kassalle
hirmuisen määrän eri pelejä ja pelitoimintoja. Kassan pitää hallita nämä ja
ajaa tositteet asiakkaan haluamalla tavalla. Siitäkin on kauppa vastuussa, jos
tuleva voittajakuponki syötetään virheellisesti ja asiakas jää siten ilman
voittoaan. Liikaa vastuuta palkkaan nähden, ajattelin. Sama ongelma kuin
hoitoalalla.
Sen päivän muistan joka kerta kun kaupan kassalla asioin.
Muistan miltä epäystävällinen ja kärsimätön asiakas tuntuu kun itse on siinä
”tulilinjalla”. Muistan myös miten rento ja humoristinen asiakas kohottaa
työpäivää. Niitä oli mulla kyllä vähemmistö kun en oikein osannut toimia nopeasti
ja virheettömästi, kun sitten iltapäivän jouduin tekemään työtä yksin kolmen
tunnin perehdytyksen jälkeen. Mutta kaupan kassan jokainen tapaa useammin kuin
lääkärin. He ansaitsevat arvostuksemme, joka päivä.
Kommentit
Lähetä kommentti