Suomessa ollaan erittäin edistyksellisiä. Niin
edistyksellisiä, että peruspalvelut, kuten pankki-, vero- ja Kela:n palvelut on
siirretty nettiin niin tehokkaasti, että ongelmien sattuessa mistään ei saa
mitään tietoa. Puhelinnumeroihin on pitkät, usein maksulliset jonotukset, chat
linet on usein tukossa eikä niihin pääse ollenkaan jos on tietokoneongelmia.
Pankkiin ja Kela:n pääsee vain ajanvarauksella tai ne on auki vain muutaman
tunnin viikossa, jolloin jonot ulottuvat pihalle asti. Miten näin huonoksi on
voinut mennä?
Opiskelen markkinointiviestintää, jossa lähiopetusta on
minimaalisen vähän mutta itsenäistä opiskelua sitäkin enemmän. Tässä on saanut
perehtyä digitaalisiin tehtävänantoihin ja -palautuksiin. On Wilmaa,
Digicampusta, Office 365 ja pilvipalvelu OneDrive. Näissä on sisällä kaksi
sähköpostijärjestelmää ja lisäksi yleinen s-posti, joita monilla on kaksi, sekä
työ- että siviilikäyttöön. Että sähköposteja piisaa. Lisäksi tulee Googlen
tarjoamien erillisten systeemien kuten YouTuben käyttäjätilit. Sitä voisi
luulla että opiskellen näihin tulisi tutuksi mutta takkuisaa on. Käyttäjätunnuksia
ja salasanoja alkaa muutenkin olla kymmeniä.
Olemme juuri selvittäneet kaksi päivää sitä, miten
eläkeläisen satunnainen työkeikka hoidetaan verokirjalla silloin kun ei ole
firmaa joka voi laskuttaa. Ja savu tulee nyt korvista. Verokortti pitää tilata
netistä. Ok. Mutta mistä saa tietoon eläkkeen tähän asti kertynyt summa plus
maksettu ennakkovero? Tietoa ei löydy mistään. Toinen soitti ruotsinkieliseen
palvelunumeroon, josta ohjattiin takaisin nettiin. Itse soitin suomenkieliseen
palvelunumeroon, josta sentään sai avun ja palvelun. Nämä summat, mitkä pitää syöttää
Omaveron omalle sivulle, tulee eläkkeen maksajalta, jonne pitää siis ottaa
yhteys. Netin kautta tietty. Tämä virkailija tosin oli tarpeeksi ystävällinen
kokeillakseen, saako verotoimisto selville tämän suoraan. Ja niin onnellisesti
kävi, että saimme puhelimitse tarvittavat luvut. Hämmennyksen lisäksi
tarjottiin alennettua veroprosenttia joulukuulle sekä eläke- että työtulolle, vaikka
veroprosentin olisi kaiken järjen mukaan pitänyt nousta. Onko siis niin, että
verorobotti on perinyt liikaa veroa eläkeläiseltä, koska palautukset ovat
olleet tupakka-askin luokkaa? Eilenhän tästä juuri uutisoitiin. Nyt tekisi mieli huutaa isoilla kirjaimilla,
että miten ihmeessä kukaan työssäkävijä, vajaatoiminen tai vanha ihminen
selviää tällaisesta, kun menee aikaa, hermot, ikä ja terveys ennen kuin asiat
selviävät.
Tammisaaressa on auki nykyisin vain Säästöpankki, muut
pankit toimivat vain ajanvarausperiaatteella. Karjaan Aktia sentään toimii joka
päivä. Tammisaaressa tilataan aika pankkeihin ja Kela:n. Tämä on tosin
valtakunnallista kehitystä, ei Raaseporin vika. Itse osaan juuri ja juuri ostaa
junalipun automaatista- silloin kun se toimii- ja onneksi sellaisen voi ostaa
myös aseman vieressä olevalta R-kioskilta. En vain suostu ottamaan käyttöön
mitään matkalippuappia. Mitä jos puhelin menee latauksesta? Tai on nettihäiriö?
Tämä savut korvista- blogipäivitys ansaitsee kauniin ja
seesteisen kuvan Tammisaaren rannoilta. ZEN!
Kommentit
Lähetä kommentti