Vallitseva maailmantilanne kutsuu aitojen asioiden äärelle.
Kun on pakko pysähtyä kotiin, tulee huomanneeksi monia asioita, joita ei ehkä
monivuotisen kiireen keskellä ole niin tullut ajatelleeksi. Elämä on käynyt tylsäksi.
Kotioloissa tulee palanneeksi niihin asioihin, jotka ennen olivat paljon
isommassa roolissa kuin nyttemmin. Palapelit ja seurapelit. Käsityöt. Ruokaa
tehdään ehkä pitkän kaavan mukaan, tutkitaan antaumuksella reseptejä. Vaikka
ravintoloitsijoita käy sääliksi, en silti osta noutoruokaa kotiin koska osaan
tehdä itsekin. Ravintolaan menemisen ideana kun on se, että pääsee pois kotoa.
Moniviikkoinen intensiivinen puhelimessa roikkuminen ja somettaminen alkaa
maistumaan puulta. Kotihommia piisaa, mutta ei nekään aina niin innosta.
Introverttikin alkaa kaivata muita kontakteja. Liikunnallinen väki on alkanut
ulkoilla entistä enemmän ja laajentamaan ulkoilureviiriään muihin ympäristöihin.
Oma ratkaisuni? Tilasin tikkuröijyn eli luotolaisen tarvikepaketin ja aion
neuloa aidon Hailuodon kalastajavillapaidan.
Hailuoto on Perämeren suurin saari ja sijaitsee noin 50
kilometriä Oulusta. Omat rannikkoreissuni eivät sinne asti ole vielä ehtineet.
Vaasaan asti olen käynyt kaikki rannikon pikkukaupungit. Porin jätin väliin.
Hailuodon ainutlaatuiset maisemat on nimetty yhdeksi Suomen kansallismaisemista
ja kuuluu maailmanperintökohteisiin. Tikkuröijy eli tikkuri taas kuuluu
aineettomaan maailmanperintöön. Se kuuluu neuloa pesemättömästä suomenlampaan
villasta määrätyllä tekniikalla ja yksityiskohdilla. Perinteisiä villapaitoja on
muuallakin maailmassa, kuten norjalaisten, islantilaisten ja Irlannin
Aran-saarilta peräisin olevat perinteiset villapaidat. Myös virolaisilla on
omanlaisensa villapaitatyyli. Yhteistä kaikille on, että ne neulotaan
vuosisadasta toiseen samoin tai vain pienin variaatioin. Aito tuote myös maksaa
paljon mutta kestää ja säilyttää arvonsa.
Perinneneuleiden lisäksi on myös monenlaisia perinneruokia.
Tammisaaressa olen tutustunut länsi-Uusimaalaiseen perunamakkaraan. Pakko
myöntää, että se ei tehnyt vaikutusta eikä tarvitse toista kertaa ostaa.
Paistoin sitä paistinpannulla kauan eikä se millään tuntunut kypsyvän. Sitten
kun pistin haarukalla siihen, niin se levisi kuin koiran oksennus pannulle ihan
purskahtamalla…mitäs näöstä mutta kun makukaan ei ollut mistään kotoisin. Salon
suunnalta löytyy rusinamakkaraa ja sitäkin olen kokeillut. Maistui maksalaatikolta
makkaran muodossa, joten se menettelee. Oululaista rössypottua en ole maistanut
mutta jos sinne joskus päädyn niin kokeilen kyllä. Se on keitto, joka tehdään
rössystä eli veripaltusta, sianlihasta ja perunoista. Siitä tulee mieleen
tamperelaisten mustamakkara, jota saa joskus täältäkin. Mukavampiakin
makumuistoja perinneruoista tulee mieleen. Mummon perunapuuro voissa
paistettuna. Läskisoosi.
Nämä ovat esimerkkejä siitä, miten ennen on syöty sitä mitä
on oma maa tuottanut. Ei hifistelty tai nirsoiltu ruoan kanssa. Veganismi on
mennyt toiseen ääreen. Miksi ihmeessä pitää syödä vegaanista majoneesia, joka
tehdään niin kummallisista aineksista kuin psyllium ja ksantaani? Tai pitkälle
prosessoituja lihankorvikkeita? Ennen vanhaan lihaa ei ollut tarjolla kuin
harvoin, mutta se oli oikeaa lihaa ja usein itse teurastettua. Suomessa syötiin
paljon viljatuotteita, juureksia ja kalaa. Sitä mukaa kun ruoan tehotuotanto on
lisääntynyt, ruoan laatu ja maku ovat kärsineet. Lisäaineita, torjunta-aineita
ja säilöntäaineita on vaikka millä mitalla. Ekologiset asiat ja hiilijalanjälki
ovat kyllä osin palauttamassa lähituotantoa ja luonnonmukaisuutta kunniaan.
Samoin tapahtunee globaalisti tämän pandemian jälkeen. Ainakin kotimaan
matkailu tulee lisääntymään turvallisuutensa puolesta. Mutta voihan nytkin
virtuaalisesti matkata mihin tahansa ja suunnitella seuraavia reissujaan-
sitten joskus.
Kommentit
Lähetä kommentti